۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 1004531

سامانه ردیابی گوشی‌های همراه دستاورد جدیدی است که از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه داده شده است و از طریق آن افراد می‌توانند گوشی‌های خود را ردیابی کنند.

دزدگیر رایگان برای گوشی‌های همراه عرضه شد

صالح بلوکی؛ مسئول توسعه سامانه همیاب این شرکت دانش‌بنیان، کارایی این سامانه را برای ردیابی گوشی‌های همراه سرقتی در سراسر کشور دانست و گفت: این یک سامانه دانش‌بنیان است که عملکرد آن در زمینه ردیابی گوشی‌های همراه است.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد؛ احتمالا بعد از ایام اربعین، اعلام سرقت و مفقودی گوشی‌های همراه زائران در کشور عراق افزایش می‌یابد و تعداد زیادی از افراد وارد سایت ما می‌شوند و محل مفقودی گوشی خود را کشور عراق و شهرهای آن اعلام می‌کنند.

بلوکی اظهار کرد: با داده کاوی که بر روی کاربران انجام دادیم متوجه شدیم که گوشی این افراد به روش‌های معمول، مفقود و یا سرقت می‌شود که از جمله آن می‌توان به سرقت همزمان با شارژ گوشی، افتادن گوشی‌ها از کیف و یا کوله زائران و یا افتادن گوشی از جیب اشاره کرد.

این فناور، سرقت را یکی از ۵ اتفاقِ بدِ زندگی عنوان کرد و ادامه داد: ما برای پیشگیری از مفقودی و یا سرقت گوشی‌های همراه طی ایام پیاده‌روی اربعین، اقدام به راه اندازی سامانه‌ای برای پیشگیری از این پدیده اجتماعی کردیم.

وی با اشاره به جزئیات این سامانه خاطرنشان کرد: از آنجایی که این سامانه تحت حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه فعال شده است، نرم افزار همیار ۲۴ را با ۳ خدمت در زمینه‌های"جدا شدن گوشی از شارژ"، " خارج شدن گوشی از جیب" و "تغییر مکان" توسعه دادیم که هر کدام از این ۳ مورد یعنی خارج شدن گوشی از شارژ، خارج شدن گوشی از جیب و تغییر مکان که برای گوشی افراد رخ دهد، گوشی شروع به انتشار صوتی به عنوان هشدار می‌کند.

مسئول توسعه این سامانه با اشاره به اهمیت این نرم افزار توضیح داد: زمانی که فرد خواب است، گوشی خود را در وضعیت تغییر مکان می‌گذارد و در صورتی که کوله و یا کیف فرد جا به جا شود، فرد با ارسال هشدار،   متوجه سرقت خواهد شد. همچنین  اگر فرد گوشی را به شارژر متصل می‌کند، به محض آنکه سیم شارژر از گوشی جدا شود، هشدار برای فرد منتشر می‌شود.

به گفته وی، در صورتی که گوشی در حالت بلوتوث باشد، صدای آژیر از طریق هدست به فرد ارسال می‌شود و در این صورت فرد متوجه خارج شدن گوشی از شارژ و یا سرقت آن می‌شود.

بلوکی، اتصال به ساعت‌های هوشمند را از دیگر قابلیت‌های این سامانه برشمرد و یادآور شد: خدمت «خارج از جیب» این سامانه نیز به این صورت است که فرد گوشی خود را در وضعیت "خروج از جیب" قرار می‌دهد و به هر دلیلی گوشی از جیب او  خارج شود  و یا بیفتد، آژیر به صدا درمی‌آید.

این محقق کاربرد این سامانه را منحصر به زمان راهپیمایی اربعین ندانست و گفت: این سامانه در مترو و تاکسی و زندگی رومره مردم نیز کاربرد دارد و خدمات آن نیز رایگان است.

بلوکی با اشاره به وجود نمونه خارجی این سامانه، افزود: یکی از مشکلات سامانه‌های خارجی، تبلیغات آزاردهنده آن‌هاست، ضمن آنکه سامانه‌های خارجی نیاز به دسترسی به اینترنت دارند. یکی دیگر از چالش‌های سامانه‌های خارجی ردیاب گوشی، دسترسی بی‌دلیل به اطلاعات موجود در گوشی است.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از بخش‌های این سامانه ثبت کالاهای پیدا شده است. بسیاری از زائران و موکب داران گوشی‌های همراه بسیاری را در مسیر پیدا می‌کنند و می‌توانند گوشی‌های پیدا شده را در بخش کالاهای پیدا شده، ثبت کنند و از سوی دیگر هر یک از افراد که شکایت مفقودی گوشی خود را به کلانتری و یا دادسرا ارائه دهند، به آن‌ها توصیه می‌شود که گوشی خود را در سامانه همیار ثبت کنند و از این طریق مالباختگان را شناسایی می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.